فرش مدرن
فرش مدرن تركيه اي – قيمت فرش مدرن – فرش مدرن تهران – خريد اينترنتي فرش مدرن – فروش فرش مدرن

قديمترين فرش دستبافت ايراني در سال ۱۹۴۹ در دومين مرحله كاوشهاي باستان شناس روسي، رودنكو در منطقه پازيريك كشف و به نام فرش پازيريك ناميده شد.
رودنكو در كتابي كه به مناسبت اين اكتشافات در سال ۱۹۵۳ در روسيه منتشر كرد، درباره فرش مكشوفه توضيحات مفصلي نگاشت و آن را صراحتا كار ايران و قديمي ترين فرش ايراني در دنيا بيان نمود. او نوشت: “بدون اينكه بتوانيم به طور حتم بگوييم اين فرش كار كداميك از سرزمين هاي ماد-پارت(خراسان قديم) يا پارس است، تاريخ فرش مذكور و پارچه هايي كه در پازيريك كشف شد قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد تشخيص داده مي شود.”

سپس او اضافه مي كند: “تاريخ اين قالي از روي شكل اسب سواران معلوم مي شود. طرز نشان دادن اسبهاي m10.jpgجنگي كه به جاي زين قالي بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روي سينه اسب از مشخصات آشوريها مي باشد اما در روي فرش پازيريك ريزه كاريهاي مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده مي شود.”
در زمان تسلط مغولها (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالي بافي به سطح بسيار رفيعي از زيبايي وتكنيك رسيد. شكوفايي اين صنعت شايد با حكومت غازان خان (۱۳۰۷-۱۲۹۵ ميلادي) مصادف بود.
اما اوج قالي كلاسيك ايراني را كه از آن با رنسانس قالي ايران ياد مي شود زمان سلاطين صفوي (۱۷۲۲-۱۴۹۹ ميلادي) به ويژه زمان حاكميت شاه طهماسب اول (۱۵۸۷-۱۵۲۴ ميلادي) و شاه عباس كبير(۱۶۲۹-۱۵۸۷ ميلادي) ثبت كرده اند. از اين دوران حدود ۳۰۰۰ تخته فرش به يادگار مانده كه درموزه هاي بزرگ دنيا و يا در مجموعه هاي شخصي نگهداري مي شوند.
در اين دوران در كنار قصرهاي پادشاهان كارگاههاي قالي بافي بناشد و مراكز گوناگون كه قبلا در تبريز ، اصفهان ، كاشان ، مشهد ، كرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالات شمالي نظير شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشتند توسعه و رونق بيشتري گرفتند.
در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپايه طرحهاي خلاصه شده و تركيبي ترنج در وسط قالي و لچكها را در آن وارد كردند. يعني همان طرحي كه قبلا به زيباترين وضعي در قرن پانزدهم روي جلد كتابهاي ارزشمند به كار مي رفت.
با اشغال كشور بوسيله افغانها (۱۷۲۲-۱۷۲۱ ميلادي) اين صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت.
در قرن نوزدهم قاليهاي ايراني ، بويژه فرشهاي نفيس ناحيه تبريز به اروپا راه يافتند. از سوي كشورهاي اروپايي نمايندگاني به تمام كشورهاي مشرق زمين گسيل شدند و با رقابت بسيار فشرده كليه فرشهاي كهنه و عتيقه را گردآوري كرده به قسطنطنيه كه هنوز هم مهمترين بازار قالي مشرق زمين بود فرستادند.
با به پايان رسيدن منابع فرشهاي كهنه ، شركتهاي انگليسي (زيگلر ۱۸۸۳ م) آمريكايي و آلماني به طور نامحدود اقدام به تاسيس كارگاههايي در تبريز ، سلطان آباد(اراك) ، كرمان كردند. اين روال تا جنگ جهاني اول كه توليد قالي به طور قابل توجهي افزايش يافته بود ادامه داشت.

فرش دستبافت, فرش ايران, بافت تابلو فرش

فرايند بافت
مراحلي كه براي شروع بافت يك فرش مي‌بايست رعايت گردد عبارتند از:

۱ـ آماده‌سازي مواد اوليه شامل نخ‌چله، نخ پشمي(خامه)، نخ پود.
۲ـ آماده‌سازي دستگاه (دار) و ابزار.
۳ـ آماده‌سازي نقشه مورد نظر.
۴ـ چله‌كشي (نصب نخ چله يا تارها بر روي دار قاليبافي).
۵ـ بافت گليم، ابتداي فرش.
۶ـ ساده‌بافي ابتداي فرش، انجام عمل گره زدن بر روي تارها به وسيله خامه.
۷ـ نقشه‌خواني، انجام عمل گره زدن براساس خانه‌هاي رنگي نقشه.
۸ـ انجام عمل پودكشي (پود زير يا ضخيم و پود رو يا نازك) و عمل كوبيدن پودها.
۹ـ شيرازه پيچي كناره‌ها.
۱۰ـ عمل كوبيدن رج‌ها و قيچي‌زدن سرپرزهاي اضافي.
۱۱ـ رعايت در جلوگيري از معايب احتمالي هنگام بافت.
۱۲ـ پايين‌كشي :اتمام كار يك فرش بافته شده.
توضيح اينكه در يك فرش تراكم گره‌ها و ظرافت آنها نمايانگر ميزان مرغوبيت و كيفيت فرش است. بدين معني كه هر چه تعداد گره‌ها زيادتر و در اصطلاح فرشبافي هر چه پرتر باشد كيفيت آن بالاتر خواهد بود.
بطور كلي در قاليبافي ايران دو نوع گره متداول است.
۱ـ گره تركي (قيورد ـ متقارن) تبريز، هريس همدان، عشاير فارس و ….
۲ـ گره فارسي (سنه ـ نامتقارن) فارسي‌زبانان، اراك، اصفهان، مشهد، بيرجندؤ كرمان، نائين، كاشان، قم و ….

نگاهي به تاريخچه هنر فرش بافي

نگاهي به تاريخچه هنر فرش بافيشماري از فرشهاي دست بافت ايراني، در زمره برجسته ترين آثار هنري آفريده شده به دست بشر هستند.امروزه عليرغم بازار رقابت شديد،مشغله هاي دنياي جديد و دغدغه هاي جهان صنعتي، چه در ايران و چه در خارج از ايران، نام ايران با نام فرش گره خورده است.
نزد ايرانيان فرش يكي از جلوه هاي منحصر به فرد به شمار مي رود. شماري از فرش هاي دست بافت ايراني، در زمره برجسته ترين آثار هنري آفريده شده به دست بشر هستند. امروزه عليرغم بازار رقابت شديد، مشغله هاي دنياي جديد و دغدغه هاي جهان صنعتي، چه در ايران و چه درخارج از ايران، نام ايران با نام فرش گره خورده است.
خانه يك ايراني بدون فرش، خانه اي بي روح و خالي جلوه مي كند و اين نمونه اي كم نظير و پيوند يك قوم با هنرملي خود است. اين نوشته بر آن است تا مختصري از تاريخچه فرش در ايران را مرور كند و شماري از آثار برجسته و ماندگار فرش ايران را معرفي كند.تاريخ شروع بافت فرش، به درستي معلوم نيست و ضمناً مشخص نيست كه بافت فرش از كدام منطقه شروع شد. قدر مسلم اين است كه ايرانيان از جمله اولين اقوامي هستند كه بافت فرش را شروع كرده اند. در واقع تبحر منحصر به فرد ايرانيان امروز، در امر فرش بافي دستاورد بيش از ۲۵۰۰ سال تلاش و تجربه در اين زمينه است.
رديابي تاريخ فرش در ايران، به مثابه مطالعه مسير رشد و بالندگي فني يكي از بزرگترين تمدنهاي جهان است.شواهد حاكي از آن است كه فرش براي مقاصد صرفاً كاربردي نظير حفاظت خانه روستاييان از سرما و نم به وجود آمد و كم كم راه خود را به عنوان يك اثر زينتي و نشانه اي از تحول در خانه هاي اشراف و اعيان باز كرد.اولين نشانه هاي كاربرد فرش به عنوان يك اثر زيستي مربوط به حدود ۸۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح است.
دوره شكوفايي هنر فرشبافي در ايران، مقارن حكومت صفويان (حدود قرن ۱۵ و ۱۶ ميلادي) و به خصوص دوران شاه طهماسب و شاه عباس است. فرشهاي بسيار نفيس و ارزشمندي از اين دوران در موزه هاي سراسر جهان به يادگار مانده، تحول عمده صنعت فرشبافي در قرون چهاردهم و پانزدهم ميلادي در ايران و تركيه آغاز شد و سپس دامنه آن در قرن شانزدهم به هند و در قرن هفدهم ميلادي به چين رسيد. درآمريكاي شمالي براي اولين بار فرش دست بافت در سال ۱۸۶۱ در نمايشگاهي در فيلادلفيا در معرض ديد عموم قرار گرفت.
تأثير اين نمايشگاه در مردم به اندازه اي بود كه يك تاجر آمريكايي تمام فرش هاي نمايشگاه را خريد و اولين خرده فروشي فرش را در آمريكاي شمالي راه اندازي كرد.به نظر مي رسد كه قديمي ترين فرش موجود در جهان، فرشي باشد كه در سال ۱۹۴۹ توسط باستان شناسان اتحاد جماهير شوروي سابق در سيبري و در نزديكي مغولستان كشف شد.
اين فرش حدود ۲۵۰۰ سال در زير يخ مدفون بود وبه همين دليل به نحو حيرت انگيزي از تخريب در امان مانده است.بسياري از باستان شناسان بر اين عقيده اند كه محل بافت اين فرش در ايران بوده است. گرچه ترديدهايي نيز در اين موردوجود دارد. اين فرش در ابعاد ۱‎/۸*۱‎/۵ مترمربع است و با گره هايي موسوم به گره تركي بافته شده است.
كارشناسان عقيده دارند كه تعداد شش يا هفت فرش دستبافت موجود در جهان، از ديد هنري و تكنيكي داراي ارزش بسيار زيادي هستند.از جمله اين فرش ها مي توان به فرشي كه زينت بخش كاخ پادشاهي دانمارك است اشاره كرد كه مراسم تاج گذاري پادشاهان دانمارك، بر روي آن انجام مي شود. تمام نقش هاي اين فرش بر روي تارو پودي از طلا بافته شده اند. فرش بسيار نفيس ديگري كه در موزه وين نگاهداري مي شود، فرش شكار ناميده مي شود.
اين فرش ريزبافت ترين قالي موجود است كه داراي حدود ۱۲۵ گره درهرسانتي متر مربع است.شايد معروف ترين فرش جهان، فرش اردبيل باشد كه در موزه ويكتوريا و آلبرت در شهر لندن نگاهداري مي شود. اين فرش از جهت بسيار مشهور است كه از روي آن نسخه برداري هاي بسيار متعددي انجام شده است، به طوري كه امروزه در بسياري از منازل، فرش هايي با طرح فرش اردبيل ديده مي شود.به طور مثال نمونه نسخه برداري شده از اين فرش در منزل نخست وزير انگليس وجود دارد و آدولف هيتلر نيز نمونه اي از آن را در دفتركار خود در برلين داشت. اين فرش و جفت آن كه در موزه اي درلس آنجلس نگهداري مي شود، در دوران شاه طهماسب صفوي، بافته شده اند (حدود سال ۱۵۴۰ ميلادي).
فرش اردبيل توسط هنرمندي به نام مسدوك كاشاني، براي پوشش صحن آرامگاهي در شهر اردبيل بافته شده است.از قطعات يكي از اين فرش ها براي مرمت ديگري استفاده شده است. به همين جهت، نسخه موجود در شهر لندن نمونه كامل تري است.
اين فرش داراي تقارن مركزي بوده و دقت به كار رفته در بافت، آن را در زمره يكي از بي نظيرترين آثار هنري در آورده است.اين اثر منحصر به فرد داراي حدود ۵۰ گره در هر سانتي مترمربع و در زمره فرش هايي است كه با نام ترنجي خوانده مي شوند.در هر طرف قسمت مياني اين فرش يك چراغ بافته شده، كه يك چراغ كوچك تر از ديگري است.
بافنده اين فرش در نظر داشته كه فرش اردبيل در صحن يك آرامگاه استفاده مي شود، به همين جهت چراغي را كه در طرفي كه عموم مردم در آن مي نشسته اند كوچكتر بافته و كسي كه بر روي اين فرش نشسته است، ابعاد دو چراغ را هماهنگ مي بيند.شواهدحاكي از آن است كه اين فرش ها از آرامگاه شيخ صفي الدين اردبيلي و شاه اسماعيل صفوي به موزه هاي مذكور انتقال داده شده اند. فرش اردبيل داراي ابعاد ۵‎/۳۴*۱۱‎/۵۲ مترمربع بوده و از ريزبافت ترين فرشهاي به جا مانده از دوره صفوي به شمار مي روند.

امتیاز:
بازدید: 8
برچسب:
:
[ 1397/4/28  ] [ ۰۶ ] [ modern-carpet ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 28
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب